Smulpaj

Idag blev jag sjukt sugen på hallon/blåbärspaj när jag gick på jobbet och funderade. Väl hemma slängde jag ihop en ny variant av smulpaj med kokos och nötter. Detta visade sig bli en hit, både jag och Robban gillade den! Har tyvärr ingen bild på den för vi hade inte tid att vänta, vi glufsade i oss den direkt och inget gick till spillo ;) Jag använde mig inte av några mått när jag gjorde den så har egentligen inget recept men här är i alla fall ingredienserna på ett ungefär, ni får höfta lite :)
Blåbär och hallon
75g smör
30g socker
15g kokosflingor
15g hackade hasselnötter (gärna rostade)
15g havregryn
15g vetemjöl
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200C. Täck en ugnsfast form med bär, blanda alla ingredienserna till smuldegen i en bunke och arbeta ihop allt till en "deg", lättast är att använda sig av händerna
2. Smula degen över bären och grädda pajen i ca 10-15 minuter eller tills den fått fin färg, ät pajen ljummen tillsammans med vaniljglass eller vaniljsås
bildkälla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0