Skurna kardemummakakor

Först måste jag länka till min lillasysters blogg, hon har lagt ut bilder ifrån vår blomsteraffär som vi har ute i Alboga, kolla in det så får ni ett smakprov på vad ni kan hitta för fint om ni åker dit :) Jag tänkte också lägga ut ett recept på en väldigt enkel men god kaka som är sådär lagom söt när man känner för en godbit till kaffet men kanske inte vill ha något allt för mastigt. Jag gillar kombinationen av den frasiga kakan tillsammans med den sega marängen med smak av kardemumma.
200g smör
1 dl socker
1 dl potatismjöl
4 dl mjöl
½ tsk bakpulver
1 äggula

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175°C. Blanda alla ingredienserna förutom äggulan i en köksassistent, blanda ihop till en smidig deg, tillsätt äggulan
2. Rulla degen till 3 längder, lägg dem på en plåt och tryck en “ränna” i mitten, gör marängen

Maräng:
1 äggvita
¾ dl socker
Kardemumma

3. Vispa äggvitan och sockret hårt, lägg i marängsmeten i “rännan” och strö över kardemumma, grädda kakorna i 20 min, skär upp kakorna snett när de fortfarande är varma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0