Kladdkaka med vit choklad

Ikväll är det hockey-VM på tv, kanske inte riktigt min typ av underhållning en fredagskväll men för att göra kvällen lite roligare bakade jag en kladdkaka. Jag testade ett nytt recept med bitar av vit choklad i. Kan lova att den var riktigt god, jag hackade den vita chokladen i ganska stora bitar för att de inte skulle försvinna in i kladdkakan helt. Jag gillar när smakerna växer i munnen och att det smakar lite olika från tugga till tugga. Detta receptet kommer att användas igen, är sugen på att prova med någon smaksatt choklad, kanske med chilismak eller havssalt. Får se vad det blir nästa gång.

Kladdkaka med vit choklad
100 gram smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2,25 dl vetemjöl
1 nypa salt
4 msk kakao
100 gram vit choklad, grovt hackad

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175C. Smält smöret. Knäck äggen i en bunke, tillsätt socker samt vaniljsocker och vispa fluffigt med elvisp

2. Rör ned smöret i äggvispet. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke innan du siktar ner det i äggvispet och rör om med en slickepott tills det är en slät smet

3. Häll smeten i en 24 cm form. Tryck sedan ner bitar av den vita chokladen

4. Grädda längst ner i ugnen i ca 15 minuter. Prova med en sticka, den ska vara kladdig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0