Pappa <3

Inte många dagar efter att mamma fyllt år så fyllde min pappa år, han ville att jag skulle göra en tårta som han kunde ta med till jobbet och bjuda gubbarna på. Självlkart gjorde jag det, och eftersom jag gillar att testa nya smaker och annat så gjorde jag även denna gången en ny variant. Det blev hallonmousse och dumlefluff, sjukt gott blev det, var första gången som jag testade att göra "fluff". "Fluff" är en snabb och enkel variant på tårtfyllning och frosting till cupcakes, det är när man värmer grädde och sen smälter en valfri sorts godis, ställer in det i kylen över natten för att dagen efter vispa upp grädden till en fluffig kräm.
Pappa ville att tårtan skulle ha en bild på företagets logga "Plåt och Tak" så jag tog hjälp av min chef (jag jobbar på ett konditori i Borås som heter "Lulus konditori") han har nämligen en skrivare som kan skriva ut färgbilder på ett ätligt underlag som är gjort av en speciell sockermassa, den påminner om sugarpaste i smaken men är hårdare likt ett oblat. Det var första gången som jag använde detta hemma, använder det ofta på jobbet men det är alltid lite anorluna att göra det på hemmaplan.

Ljus botten
Fyllning 1: Hallonmousse
Fyllning 2: Dumlefluff
Uppstruken med marängsmörkräm
Täckt med marsipan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0